Waar ga ik bevallen?

Het komt steeds dichterbij, de bevalling! Ik ben al weer bijna 31 weken zwanger en dat betekent dat het echte aftellen is begonnen. Misschien nog maar 7 weken (en misschien nog wel 10!) voordat wij onze dochter gaan ontmoeten. Maar waar gaat de ontmoeting plaatsvinden?

Bij mijn zwangerschap van Sepp wist ik het vrij zeker, ik ga lekker thuis bevallen. Had een TENS geleend van een vriendin om de pijn op te vangen en ik ging dat wel even doen. Helaas gooide een hoge bloeddruk aan het einde van mijn zwangerschap alles in de war en werd ik met 38 weken doorgestuurd naar het ziekenhuis. Medische bevalling it was. Ik werd ingeleid met 38.6 omdat mijn bloeddruk dusdanig bleef rommelen en mijn lijf aangaf er klaar mee te zijn (en ik ook wel).
Daar ging mijn wens om thuis te bevallen. Het was even omschakelen en zeker even een plaatje loslaten. Ik vond het altijd maar onzin om in het ziekenhuis te bevallen als dit niet nodig was, maar nu was het dus wel nodig. Mijn ervaring met zo’n medische bevalling was wel heel fijn. Ik kreeg een leuke verpleegkundige, hulp bij het opvangen van de weeënstorm en uiteindelijk een ruggenprik. Ik moest na mijn bevalling nog 2 dagen blijven en had het geluk dat ik een eigen kamer kreeg. Al met al een positieve ervaring zo in het ziekenhuis.

En dan fast forward naar nu. Uiteindelijk zal ik weer moeten bevallen en ook deze keer weer de afweging: waar wil ik dit doen? Jordi wist het vanaf het begin zeker: in het ziekenhuis! Hij heeft gezien hoe blij ik werd van die ruggenprik en realiseert zich dat, als ik thuis zou bevallen, dan met een weeënstorm in de auto zou moeten stappen.
Al snel wist ik ook wel dat ik thuisbevallen niet meer wilde, vooral door mijn vorige ervaring. In regio Breda heb je, als niet medisch bent, de optie om naar het geboortecentrum gaan. Origine is gevestigd in het Amphia ziekenhuis in Breda en geeft je de kans om in een soort thuissituatie te bevallen maar wel met eventuele hulp dichtbij.

Het voordeel van het geboortecentrum is dat je je eigen verloskundige meeneemt. Dus de gezichten die je de afgelopen periode hebt gezien, zie je nu ook gewoon bij de bevalling. Dat is wel iets wat ik heb gemist tijdens de bevalling van Sepp, een bekend gezicht. Bij een normale bevalling, waar echt alles netjes volgens het boekje verloopt, sta je soms al binnen 4 uur weer buiten met je maxi cosi. In het geboortecentrum kan je op je gemak bijkomen, douchen en visite ontvangen. Wil je een nachtje blijven slapen (of zelfs meer) dan kan dit ook. Al met al lijkt mij dit wel heel fijn en heb ik mij met 29 weken zwangerschap ingeschreven voor het geboortecentrum. Nou maar hopen dat ik er ook daadwerkelijk mag gaan bevallen!

Ben jij bevallen waar je wilde?
liefs ❤
Mariëtte

Een gedachte over “Waar ga ik bevallen?

Plaats een reactie